Tā nu ir sanācis, ka nesanāk laika par neko uzrakstīt, lai gan ir šis tas uz sirds, kas prasās uz āru.
Es papētīju sava bloga statistiku un tajā redzu, ka ļoti daudz cilvēki meklē informāciju par fiziskas personas maksātnespējas procesu.
Es domāju, ka viņš ir nekam nederīgs (derīgs pāris % Latvijas iedzīvotāju), jo viņš ir vai nu nepieejams, vai nu par dārgu. Ceru, ka saņemšos un tuvākajās dienās uzrakstīšu sīkāk, kapēc es tā domāju.
BET, kā teiktu Godmanis, šis raksts tapa ar domu, lūgt mana bloga lasītājus, šī raksta komentāros izteikt savus jautājumus, kādi Jums ir saistībā ar maksātnespējas procesu. Savukārt es varētu pacensties uz tiem arī atbildēt.
Tā kā, ja Jūs gribiet, lai es rakstu vairāk, tad jautājiet.
zigis says:
1) Ja fiziska persona piesaka maksātnespēju ar domu būt “ieguvējam”, tad kurš paliek zaudētājos? Un kapēc paliek zaudētājos? Un tieši par cik latiem paliek zaudētājos?
2) Cik ilgs ir laika posms, kurā tiek maksāta alga maksātnespējas administratoram (alga laikam bija ~400Ls?) ?
3) Salīdzinoši, kā šie jautājumi notiek citās valstīs, un cik tie tur ir populāri?
December 5, 2008, 9:25 amEdgars Letinskis says:
3) Neko daudz izsmeļoši par citām valstīm es nevaru pastāstīt
2) Alga maksātnespējas administrātoram ir jāmaksā visu maksātnespējas procesa laiku. Tas arī ir tas iemesls, kāpēc es uzskatu, ka šis process ir praktiski nekam nederīgs, jo pirmajā mēnesī maksātnespējas administratora alga ir 5 minimālās mēnešalgas un visus turpmākos mēnešus tā ir 3 minimālās mēnešalgas (precīzāk aprakstīju rakstā – http://www.edgarsletinskis.lv/2008/09/02/dazas-butiskas-fiziskas-personas-privatpersonas-maksatnespejas-procesa-nianses/) Tātad šobrīd mēnešalga administrātoram ir 480,- Ls, kuru maksātnespējas ierosinātājam ir jāspēj maksāt visu maksātnespējas procesa laiku (līdz 7 gadiem), ja maksātnespējas ierosinātājs nespēj to maksāt, tad maksātnespējas process tiek pārtraukts.
1) Kurš paliek zaudētājs? Maksātnespējas process tiek rosināts ar mērķi atjaunot maksātspēju. Precīzāk – es ierosinu sev maksātnespēju ar domu, lai apturētu manu kreditoru sankcijas pret mani, līdz kamēr man atjaunosies maksātspēja (atjaunosies darbs, pārdošu kādu īpašumu, saņemšu Austrālijas onkuļa mantojumu, u.c.). Ja man izdodas atjaunot savu maksātspēju, tad es turpinu maksāt visas savas saistības.
December 7, 2008, 2:54 pmJa 7 gadu laikā (tas ir maksimālais termiņš), man neizdodas atjaunot savu maksātspēju, tad es tieku pasludināts par bankrotējušu un visi mani parādi man tiek dzēsti (faktiski sanāk, ka bankām (un citiem kreditoriem) neviens neatmaksā manus parādus).
Ja gribās sarēķināt, cik precīzi var “nesamaksāt”, tad var mēģināt rēķināt tā: manas esošās kredītsaistības – maksātnespējas procesa izmaksas (aptuveni 41 000 Ls) – maksātnespējas laikā nomaksātās saistības= tas kas paliek nenomaksāts .
zigis says:
Paldies, par to tagad skaidrs. Bet kā ir ar pārējām detaļām, proti:
December 10, 2008, 12:28 pm1) vienojoties ar kredītdevējiem, kuram pieder izšķirošais vārds par to, cik liels būs mēneša maksājums kredītdevējam?
2) vai pastāv iespēja neizpārdot kredītņēmēja nekustamos īpašumus šo 7 gadu laikā?
3) ja kredīts ir dots uz ķīlas pamata, tad kredītdevējs saglabā visas tiesības uz šīs ķīlas realizēšanu?
4) vai īsu laiku pirms maksātnespējas procesa sākuma noslēgts laulības līgums var pasargāt kredītņēmēja īpašumus?
Edgars Letinskis says:
Šie ir jau vairāk juridiski jautājumi, bet es neesmu īsti jurists, tapēc varu kautkur kļūdīties. Pie tam, cik esmu runājis ar juristiem par šo jautājumu, tad vēl neesmu sastapis nevienu, kurš teiktu, ka zina “patiesību”. Tas tapēc, ka mums jau vēl nav neviens šāds process līdz galam noticis, pareizāk sakot, privātpersonas maksātnespēja pagaidām tikai viena ir ierosināta.
December 10, 2008, 3:20 pmBet mēģināšu atbildēt:
1) izšķirošais vārds būs maksātnespējas administratoram, bet man liekas, ka maksātnespējas likumā bija rakstīts, ka visu summu, ko cilvēks var maksāt kreditoriem, sadala proporcionāli maksājumu apjomam uz visiem kreditoriem.
2) cik esmu par šo interesējies, tad komentārs ir bijis tāds, ka šo lēmumu pieņems maksātnespējas administrators. Līdz ar to ļoti daudz kas ir atkarīgs no maksātnespējas administrātora (kuru piešķir/izvēlas maksātnespējas administrācija pēc nejaušības principa). Gadījumā, ja maksātnespējas administrators trāpās tāds, kuram vairāk rūp kā palīdz grūtībās iekļuvušajai privātpersonai, tad privātpersonai tā ir veiksme, bet gadījumā, ja administrātors ir labvēlīgāks kreditoriem, tad … . Bet te vēl ir jāatcerās moments, ka gadījumā, ja 7 gadu laikā netiks atjaunota maksātspēja, tad tiks izsludināts bankrots un tad gan viss tiks izpārdots un atlikušie kredīti dzēsti. Līdz ar to, gadījumā ja cilvēks tiek pasludināts par bankrotējušu, tad nav lielas starpības vai viņa īpašumi tiek izpārdoti uzreiz, vai vēlāk, jo atlikusī kredītu summa (lai kāda tā būtu) tiek dzēsta.
3) Ja ir ieķīlāts īpašums, tad kredītdevējs viņam netiek klāt kamēr maksātnespējas administrators to neļauj.
4) Ja grib noslēgt laulības līgumu, tad jāņem vērā, ka tas būs jāsaskaņo ar kreditoriem un viņi protams var to arī nesaskaņot. Līdz ar to šī viltība īsti neies cauri.
Andrejs says:
Man skolā viens ļoti gudrs pasniedzējs stāstija ka lielākajā daļā Eiropas fiziskas personas maksātnespējas likums ir izveidots fiziskas personas labā, t.i. Protams ir jāiziet visa procedūra no maksātnespējas pieteikuma līdz pasludināšanai par maksātnespējīgu, un brīdī kad tas ir paveikts šis pats likums nosaka ka kreditoriem ir tiesības pieprasīt līdz 1% no kopējās parāda summas (tas var tikt aprunāts arī garākos termiņos), ja persona ir šo 1% atmaksājusi, šis pats likums nosaka, ka persona sāk jaunu dzīvi ar baltiem papīriem (nekādi melnie saraksti un turpmāka parādu piedziņa). Šāda liku traktācija motivē personas atkal meklēt darbu, maksāt nodokļus utt, nevis noiet pagrīdē uz visu mūžu.
December 16, 2008, 9:29 amTas būtiskākais visā šajā sakarā ir tas, ka bankas pārdodot finansu produktus kredīta veidā ir personu apmānijušas sakot ka viņā to varēs atmaksāt, bet tas ir banku pienākums izvērtēt personas nākotnes riskus. Protams mūsu bankas treknajos gados uz to nav tērējušas ne laiku ne naudu un līdz ar to sanāk ka piedāvājušas nekvalitatīvu produktu.
Gan Anglijā, gan arī Vācijā (un droši vien arī citur, bet šīs divas valstis atceros) ir ģimenes kuras ir bankrotējušas pat vairāk nekā 2 reizes savas dzīves laikā, un pateicoties tieši šādai likuma formai ir spējīgas turpināt dzīvot.
Ļoti ceru dzirdēt kādus komenārus par šo.
Edgars Letinskis says:
Piekrītu, ka tā ir, ka “vecajās” valstīs šī likumdošana ir domāta vairāk, lai veicinātu fizisku personu maksātspējas atjaunošanu un celtu motivāciju turpināt dzīvot un pelnīt.
December 16, 2008, 3:18 pmManuprāt šobrīd Latvijā esošais maksātnespējas likums patiesība ir gana labs un tiešām varētu palīdzēt, gan privātpersonai atgūt maksātspēju, gan kreditoram atgūt izsniegto naudu, BET problēma ir faktiski tikai tajā, ka šis maksātnespējas process ir pārāk dārgs un līdz ar to 99% nepieejams un neizdevīgs.
Tik saldi, ka parādniekam jānomaksā tikai 1% no kredītu summas, man liekas gan nav un melnie saraksti arī spīd, bet melnais saraksts vienalga ir krietni labāk, nekā tiesu izpildītājs, kurš visu laiku elpo pakausī un neļauj cilvēkam atsperties.
Manuprāt, banku atbildība par izsniegtajiem kredītiem nav lielāka, kā kredītņēmēju atbildība. Es īsti tam nepiekrītu, ka bankai cilvēka vietā jāizlemj vai viņš spēs maksāt kredītu vai nē. Tā ir kolektīva atbildība un tas nozīmē, ka gadījumā, ja cilvēks ir paklupis, tad viņš nav arī jānospārda līdz galam.
Ja Latvijas valdība steidzami nemainīs šo likumu (nesamazinās ikmēneša izdevumus), vai neieviesīs kādu jaunu programmu, kā palīdzēt maksātnespējas situācijā iekļuvušajiem Latvijas iedzīvotājiem, tad, es domāju, ka tuvākajā laikā parādīsies tendence, ka no Latvijas sāks aizbraukt cilvēki, kurus Latvijā būs banku parādu piedzinēji iedzinuši izmisumā.
Fiziskas personas maksātnespējas process, iespējams, kļūs lētāks | Edgars Letinskis par kredītiem un nekustamo īpašumu says:
[...] « Fiziskas personas maksātnespējas process – jautajumi [...]
December 17, 2008, 2:30 pmPp says:
Kā pašreizējo likumu kontekstā izskatās alternatīva defoltējošam kredītmaksātājam, kurš nepiesaka un neveic fiziskas personas maksātnespējas procesu? Kas notiek, ja banka atņem un izsola visu mantu, īpašumus utt.?
Kaut-kur netā biju lasījis aicinājumus patērētājiem samesties un doties kopējā cīņā pret bankām ar prasību par situācijas izvērtējumu par situāciju sekām – fiziska persona paliek bez nekā vs. banka paliek bez iecerētās peļņas – nevis kā izeja ļaunprātīgiem nemaksātājiem, bet kā risinājums – bizness nesanāca – cilvēkam nav īpašuma, bankai nav iecerētā peļņā – risks vienlīdzīgi sadalīts. Vai kāds ir dzirdējis kādu virzību šai jautājumā?
December 17, 2008, 3:28 pmKristaps says:
Sveiki,
netīšām uzgāju Jūsu Blogu-visu cieņu! Interesantu lietu apskatat, jo tik tiešām apkārt ir zināmi vairāki cilvēki, kas nonākuši problēmās ar bankām, uz ko noveda neveiksmīgi biznesa projekti.
Vairākkārt pieminēji (pāriešu uz Tu) masveida ģimeņu izbraukšanu uz citām valstīm-ko tas nozīmē? Ts nozīmē, ka ja cilvēks ir kreditoru gūstā, bet ir aizbraucis un saņem ienākumus citās valstīs, tad citās valstīs kreditors netiek pie cilvēka ienākumiem?
Paldies!
December 17, 2008, 3:32 pmKristaps says:
Vēl viens jautājums-cik ātri/ilgi noris process, kura laikā, banka ir sākušas pilnu parādpiedziņu no kredīta ņēmēja – respektīvi, cik ātri/ilgi notiek, piemēram, privātpersonas algas kontu bloķēšana utt?
Paldies!
December 17, 2008, 3:43 pmEdgars Letinskis says:
Atbilde -> Pp
Ja parādnieks sāk kavēt maksājumus, pēc kautkāda laika – apm. 60-90 dienām (atkarībā no noslēgtā kredīta līguma), kreditors var atdot šo lietu uz piedziņu. Piedziņa var notikt pēc vairākiem procesiem, līdz ar to, tas var aizņemt atšķirīgu laika apjomu, bet tas var būt arī 1 mēneša laikā, kad jau ir tiesas lēmums, ka īpašumu drīkst pārdot tiesu izpildītājs.
Pie tam, piespiedu piedziņas gadījumām šobrīd ir tā, ka izsoles aiziet līdz 3.izsolei, kad īpašumu sākuma cena ir 60% no vērtējuma summas, kurš, savukārt, šobrīd pārsvarā ir mazāks par kredītu summām. Un pat šādus īpašumus īsti nepērk, jo tos nevar nopirkt kredītā. Lai nopirktu šādu īpašumu, pircējam ir jābūt spējīgam samaksāt visu pirkuma summu vēl pirms viņš ir ieķīlājis jauno īpašumu.
Bet pieņemsim, ka rezultāts ir tāds, ka ķīla ir pārdota piem. pa 100000 Ls, bet kredīts bija piem. 140000 Ls, tātad parādniekam vairs nekā nav, bet vēl ir palicis parāds 40000 Ls. Tagad scenārijs ir atkarīgs no bankas labvēlības.
Ja banka nav labvēlīga, tad tiesu izpildītājs var no parādnieka ienākumiem ieturēt 30%-50% (tas atkarīgs no prasītāju skaita) un tā kaut visu mūžu, kamēr būs nomaksāts viss atlikušais kredīts.
Ja banka ir labvēlīgāka, tad viņa var arī vienkārši atlaist šo parādu un likt mierā.
Ideju par to, ka banka arī ir atbildīga par kredītu, vajadzētu spēt risināt ar maksātnespējas procesa palīdzību. Bet kā jau rakstīju, tas šobrīd nedarbojas tieši tapēc, ka viņš ir pārāk dārgs.
December 17, 2008, 5:33 pmEdgars Letinskis says:
Atbilde -> Kristapam
Masveida izbraukšanu pieminēju tāpēc, ka Latvijā šobrīd nav iespējams ne atrast darbu, ne arī biznesu īsti attīstīt. Valdība ir pieņēmusi “Ekonomikas nokaušanas plānu”, paceļ PVN uz 21%, padara Latviju nekonkuretspējīgu Baltijā un arī pasaulē. Un pagaidām arī neizskatās, ka kāds no “runas vīriem/sievām” būtu sapratis, ka, ja gribās paspēlēties un paskatīties kā tad nu būs, tad labāk to darīt ar datorspēlēm (piem. Sim city 4, veikala cena ap 5,- Ls), kurās viena vakara laikā var iemācīties, kas notiek, ja ir pārāk liels nodokļu slogs un pie tam vēl valstī ar maz attīstītu ekonomiku.
Ja cilvēks aizbrauc pelnīt uz citu valsti, tad tiesu izpildītājs tiks viņam klāt arī tur, bet atšķirība ir naudā, kas paliek cilvēkam uz rokas, piemēram: ja Latvijā cilvēks nopelna 500 Ls un tiesu izpildītājs paņem pusi, vai Zviedrijā nopelna 1500 Eur un tiesu izpildītājs tā pat paņem pusi.
Jāpiebilst, ka dzīves dārdzība šobrīd Larvijā ir līdzīga ar daudzām vecās Eiropas valstīm, līdz ar to, cilvēki izvēlēses braukt prom nevis tapēc, ka negrib dzīvot Latvijā, bet tapēc, ka citā valstī strādājot būs lielākas iespējas nodrošināt ģimeni, izaudzināt bērnus un VARBŪT kādreiz nomaksāt savus parādus.
Cik ātri notiek process? – Daļēji atbildēju iepriekšējā komentāra.
Apmēram 1-2 mēnešu laikā banka dabū tiesas lēmumu par to ka var piedzīt, tad tiesu izpildītājs sāk strādāt (bloķē kontus, izsola īpašumus) un ja pēc izpārdošanas vēl ir palikušas saistības, tad turpina no algas iekasēt 30%-50%.
Ja gribās precīzākas atbildes, tad lūdzu uzdodiet precīzākus jautājumus. Var arī aprakstīt kādu esošo situāciju un tad man būs vieglāk atbildēt.
December 17, 2008, 5:55 pmRolands says:
Bija ļoti interesanti palasīt. Cepuri nost, ka esi apskatījis šo tēmu.
December 21, 2008, 10:04 amMan tāds – iesācēja jautājums. Šodien Diena portālā lasīju, ka vienai zemnieku saimniecibai banka atsavina visu īpašumu. Īsumā var teikt, ka cilvēki paliek uz ielas. Jautājums sekojošs, ja tā ir Z/S, kura pēc likuma atbild ar visu savu mantu, vai šajā gadījumā tās īpašnieks/i var sev par labu izmantot fiziskas personas maksātnespējas likumu?
Edgars Letinskis says:
Rolandam.
December 22, 2008, 10:45 amNezinu. Man liekas, ka ZS jau ir juridiska persona un tad uz to vajadzētu attiekties juridiskās personas maksātnespējas procedūrai.
Valentīns says:
Labdien!
Jūs nevarētu lūdzu atbildēt uz sekojošo jautājumu:
Maksātnespējas likuma 73.panta pirmā daļa ir noteikts, ka kreditoru prasījumi pret parādnieku iesniedzami administratoram tiesas noteiktajā termiņā, kas nevar būt īsāks par mēnesi un garāks par trim mēnešiem un kas skaitāms no dienas, kad maksātnespējas reģistrā izdarīts ieraksts par parādnieka maksātnespējas procesa pasludināšanu (turpmāk tekstā – MPP).
Kredītors par maksātnespējas procesa pasludināšanu var uzzināt tikai LURSOFT datu bāzē vai avīzē “Latvijas vēstnesis”. Līdz ar to, gadījumā, ja parādnieks labprātīgi nepaziņos kreditoram par maksātnespējas procesa pasludināšanu un kreditors neuzzinās par MPP, tad viņam arī zūd iespēja pec tam prasīt parāda atmaksu.
Tostarp Maksātnespējas likuma 80.panta otrā daļā ir noteikts, ka administrators ne vēlāk kā divas nedēļas pirms noteiktā kreditoru sapulces datuma iesniedz pieteikumu par pirmās kreditoru sapulces laiku, norises vietas adresi un darba kārtību ar likumu pilnvarotajai iestādei, kas veic ierakstus maksātnespējas reģistrā.
Bet ja administrators nav informējis vienu no parādniekiem un tika noslēgts izlīgums? Tad kā? Arī nevar dabūt savu naudu?
Jautājumi ir sekojoši:
Ja līgumā (piem. pirkuma līgumā) tiks iekļauts punkts par parādnieka pienākumu paziņot kreditoram par MPP un gadījumā, ja parādnieks pārkāps šo līguma punktu, vai kreditoram varēs prasīt pēc MPP pabeigšanās un tiesas lēmuma spēkā stāšanās prasīt esošā parāda atmaksu vai līgumsoda samaksu par šo pienākumu neizpildi?
Es nodarbojos ar filtru pārdošanu, mēs pārdevām vienai SIA savu produkciju, viņš mums visu laiku apsolīja samaksāt, bet tā arī nav samaksājis (starp mums tika noslēgts pirkuma līgums). Pēc kāda laika uzzinājām, ka bija maksātnespējas process, kā rezultātā tika noslēgts izlīgums. Mums par to nekas netika paziņots. Sanāk, ka ne savu naudu, ne savu produkcija es jau nevarēšu saņemt atpakaļ?
Jau iepriekš pateicos!
December 23, 2008, 2:30 pmEdgars Letinskis says:
Valentīnam.
December 23, 2008, 2:56 pmŠī jau ir juridiskās personas maksātnespēja.
Godīgi sakot es tik sīki par šīm niansēm nezinu, tāpēc, lūdzu piezvaniet Kārlim Smiltniekam – 29287237. Viņš ir jurists ar kuru es parasti konsultējos par šādiem jautājumiem.
Droši atsaucieties uz mani un prasiet viņam konsultāciju.
Valentīns says:
Paldies Edgars!
Veiksmīgu Jauno gadu!
December 29, 2008, 1:02 pmValentīns says:
God. Edgars,
Varbūt es varētu K.Smiltnieka kungam nosūtīt e-pastu?
Tā būtu vienkāršāk.
Paldies!
December 29, 2008, 1:06 pmEdgars Letinskis says:
Paldies!
December 29, 2008, 11:59 pmLabāk zvaniet Smitlniekam.
Ja viņš gribēs komunicēt caur e-pastiem, tad pats iedos savu e-pastu.
bibops says:
Labdien !!
February 4, 2009, 8:29 pmEsmu neapdomigi iedzivojies parados un nespejot tos samaksat,devos pelna uz Angliju, kur ari paslaik atrodos. Tagat nu esmu nobriedis kaut ko lietas laba darit. Vai ir iespeja sis paradu saistibas kartot atrodoties Anglija, vai man obligati butu jadodas uz Latviju?
Edgars Letinskis says:
Īsti nevaru atbildēt uz Bibop jautājumu, jo man ir jāzina vairāk par Jūsu situāciju, lai kautko komentētu.
February 4, 2009, 8:34 pmLūdzu piezvaniet man, vai atsūtiet e-pastā plašāku aprakstu par situāciju, kurā esiet.
karlina says:
Konkreets piemers
anemam maju uz kredita.Dalu iemaksajam,bet 55 tukstosi kreditsaistibas uz 30 gadiem,protams plus procenti.Menesi jamaksa 400,kuru nav.Sakiet luudzu,vai pastav taada iespeja,ka mes atrodam cilveku kurs itka stajas musu vieta,jeb citiem vardiem sakot so maju perk un turpina maksat kreditu,bet mums izmaksa musu ieguldito naudu,tas ir – iemaksu un un 3 gadus maksato un ieliktos lidzeklus remonta,lai nepaliktu bez jumta un santima.Visu aprakstit ir sarezgiiti.Centisos meklet un atrast jusu telefonu.loti gribetu ruupiigi izrunat.Varbut atsutiet uz manu e-pastu savu telefona numuru.
February 12, 2009, 4:45 amEdgars Letinskis says:
Karlīna – Es jau aizsūtīju Jums uz e-pastu savus kontaktus.
February 12, 2009, 10:57 amMan no Jūsu aprakstītā arī nerodas īsti skaidra bilde par esošo situāciju. Bet īsumā izskatās, ka šī situācija nav jārisina īsti tādā veidā, kā Jūs te minat.
Sākotnēji jāmin, ka, ja Jūs nevariet maksāt pilnu kredīta maksājuma summu, tad maksājiet vismaz tik cik Jūs variet.
Precīzāku padomu varu sniegt tikai tad, ja zinu precīzāk situāciju.
saule says:
Ljoti gribeetu,ja vien tas iespeejams, sazinaaties ar Jums – e-pastaa vai telefoniski,vai konsultaacijaa vai – sheit:ir samilzusi probleema.. un vissapiigaakaias un galvemais jautaajums buutu: vai varu – es kaa privaatpersona – izsludinaat savu maksaatnespeeju?
April 2, 2009, 7:51 pmLieta taada : 2006.gada nogalee saakaam intereseeties par NII – muusu gjimenei piedereeja eja(oficiaali man0 dziivokliitis Riigaa,jau bija njemts krediits eiroremontam,kuru skai
sti arii veicaam. dziivokliitis kljuva briinishkjiigs.Bet,mums ir mazi beerni,ienjeemumi mums palielinaajaas… un viirs ljoti sapnjoja par savu maaju. Tad taadu arii saakam mekleet. Ataradaam – firmas sd.lv jauno ciematu pieriigaa. labi,dziivokliiti paardevaam,sanjeemaam veerteejuumu un bankaa panjeemaam milzu krediitu(viirs soliijaas tikt galaa). Saakaam dziivot 2007.gada augustaa jaunaja maajaa. Vieta skaista,gleznaina,Riiga un juura – tuvu,forshi. Tikai maaja bija jaalabiekaarto – brugjis,beernu laukumins, iebuuveetaa virtuve,skapji,plaukti,kocinji darzaa,pukjes un rododendri… tika panjemti papildus aiznjeemumi.(viirs solija tikt galaa).Visu plaanoto skaisti paveicaam – maaja kaa pasakaa,tikai nauda beidzaas,un tad – saaka kristies NII cenas,saakaas ekonomiskaa kriize un mums,kaa valsts sektoraa straadaajoshiem(viirs pat 3 darbos straadaa), algas ir nogrieztas jau vairaakas reizes. Saakaam iekaveet maksaajumus,jo nespeejaam savilkt galus – rezultaataa -soda procenti un procenti no procentiem…un tad saakaas sniega laviina!Depresija,bailes,pastaaviiga aiznjemshanaaas no krediitiestaades B,lai atdotu iestaadei A, tad aiznjemshanaas no C,lai atdotu A un B, tad aiznjemshanaas no D, lai atdotu A,B un C… un taa tas rinkja dancis turpinaas,tikai –
kur tas ved? mans viirs tagad runaa par pakaarshanos -katru dienu. Mums majaas ir pastaaviiga depresija,stiidi,beerniem arii tiek.Bads, nekaada prieka par algas dienu.
Nezinja,smagums.Vai godiigi uz cilveeka pleciem,uz viena pasha ,uzkraut atbildiibu par NII cenu kritumu\celshanos un valsts politikju izadriibaam\neizdariibu?Bankas tik pleesh,bet kas par cilveeku padomaas? Nu jau muus vien briinums var glaabt.Lieki teikt,ka esam apbeerti ar n-tajaam paraadu veestuleem… Ko dariit? Vai varu vismaz izsludinaat maks
aatnespeeju? Ko man ar saviem mazajiem beerniem dariit? ja vinji man nebuutu,sen uz citu zemi (vai aarpus Zemes) buutu aizlaidusies..Ko man dariit?
Edgars Letinskis says:
Par kāršanos aizmirstiet, to nevajaga.
April 2, 2009, 8:31 pmTie ir tikai kredīti.
Jūs vēl variet dzīvot, krīze pēc kāda laika beigsies.
Jums ir bērni – tas ir forši.
Zvaniet man jau rīt – 26326633.
Ko varēšu to palīdzēšu.
Ivars says:
Sveiki! Radusies tada situacija. Uz savu dzivokliti panjemu kreditu, tagad esmu bez darba un pa diviem meneshiem neesmu veicis maksajumus. Kreditfirma sak skaitit soda procentus. Talak saprotu ka nespeshu veikt maksajumus ne noteiktaja laika, ne apmera. Dzivoklja tirgus cena ar jau ir tuvu kredita summai. Gribetu uzzinat ka pec iespejas nesapigak iziet no radushas situacijas?
April 14, 2009, 12:18 amPaldies!
Edgars Letinskis says:
Ivar!
April 14, 2009, 9:11 amLai atbildētu uz Jūsu jautājumu, man ir jāzina vairāk par Jūsu situāciju, tāpēc, lūdzu, piezvaniet man – 26326633.
Pirmajā brīdī izskatās, ka ir šādi varianti:
- pārdot dzīvokli un tikt vaļā no kredītsaistībām (Jūs sakiet ka vērtība ir līdzīga kredītam),
- iet runāt ar kredītiestādi, meklēt risinājumu. Pagaidām maksāt vismaz tik cik variet.
santa says:
Labdien!
June 7, 2009, 12:35 pmManam parādniekam ir uzsākts maksātnespējas process.Maksātnespējas reģistrā ir informācija par pirmo kreditoru sapulci.Bet man nav skaidrs kur es varu uzzinā par pārējiem kreditoriem,lai apvienotos un pilnvarotu pārstāvi, jo parāds ir mazāka par 1% no kopējās summas.Paldies!
Edgars Letinskis says:
Tas ir fiziskai vai juridiskai personai?
June 7, 2009, 3:59 pmsanta says:
Fiziskai
June 8, 2009, 7:56 amsanta says:
parādnieks ir juridiska persona
June 8, 2009, 7:57 amEdgars Letinskis says:
Parunāju ar juristu un nonācām pie kopīga slēdziena, ka vienīgā reālā vieta, kurs šādu informāciju meklēt būs pie maksātnespējas administrātora, kurš ir atbildīgs par konkrēto procesu.
June 8, 2009, 10:40 pmlauris says:
Labdien,vai īrējot telpas saimnieciskai darbībai tiek piemērots likums “Par dzīvojamās telpas īri”? Paldies
June 9, 2009, 7:21 amEdgars Letinskis says:
Laurim: Īsti nesaprotu tava jautājuma kontekstu. Kādā kontekstā piemēro, vai nepiemēro?
June 9, 2009, 2:51 pmGodīgi sakot, tā kā neesmu jurists un šajā jomā arī diezko nepraktizēju, tad droši vien nebūšu tas kompetentākais, lai atbildētu uz tavu jautājumu.
Varu tikai ieteikt pašam izlasīt šo likumu – http://www.likumi.lv/doc.php?id=56863 .
cilvēciņš says:
Labdien!Es esmu pieļāvusi vislielāko kļūdu dzīvē un ļoti ļoti to nožēloju.Esmu nokļuvusi kredītu jūgā.Sākumā paņēmu vienā bankā kredītu(uztaisīju virtuvei mazu remontiņu)pēc tam atkal citā bankā.Vienvārd sakot aizgāja tiktāl, ka ar kredītu sedzu kredītus, lai tikai varētu nomaksāt.To visu es uzņēmos viena, neprasot nevienam palīdzību.Kad ar lielām mokām atzinos vīram(kad jau ūdens smēlās mutē)viņš man centās palīdzēt,nu vairs arī viņš nevar palīdzēt un mūsu attīecības arī ir ne tādas kā agrāk.Viņš vienmēr ir bijis pret kredītiem.Stādāju valsts darbā, alga mēnesī pēc nodoļu nomaksas Ls 269.00, bet kredītiem mēnesī Ls 720.00.Nezinu kā tālāk rīkoties.Piecām valsts bankām maksāju, atdodot visu savu algu,neatstājot sev neko.Pārējās zvana un prasa kaut Ls 10.00 kuru man nav.Man ir jāatmaksā vēl apmēram Ls 12000.00.Īpašumu man nav (dzīvojam vīramātes mājā), kredītiem galvotāju arī nav.Vispār man nekā nav, tikai mana alga.Kā Jūs domājat, vai tāds cilvēks kā es varu iet cauri maksātnespējas procesam?Ko Jūs man varētu ieteikt.Esmu izmisumā un nezinu ko darīt.Reizēm aizdomājos par to, ka manai dzīvei tālāk nav jēgas.Paldies ka uzklausijāt.
July 22, 2009, 1:47 pmEdgars Letinskis says:
Dzīves jēga nav maksāt vai nemaksāt kredītus. Kredīti ir tikai daļa no dzīves. Lai arī Jums šobrīd ir grūti tam noticēt, tomēr pēc kāda laika Jūs izkļūsiet no saviem parādiem. Tas ir tikai laika jautājums. Tapēc skatieties uz dzīvi plašāk, skatieties uz to labo, kas Jūsu dzīvē ir.
Maksātnespēja – maksātnespēju var ierosināt, tad, ja ir jau kavēti kredīti 50 minimālo algu apmērā, vai arī, ja Jums ir skaidrs, ka tuvākā gada laikā Jūs kavēsiet kredītu maksājumus 100 minimālo algu apmērā.
Šobrīd izskatās, ka Jums nav vēl jāsteidzas ar maksātnespējas pieteikšanu. (Pie tam tā izmaksā 1 minimālo algu mēnesī)
Kā maksāt bankām – no Jūsu aprakstītā man nerodās pilnīga skaidrība par Jūsu situāciju, tapēc nevaru uzreiz neko konkrētu ieteikt. Parasti es šādās situācijās iesaku cilvēkiem uztaisīt kredītu sarakstu ar visiem kredītu parametriem, lai varētu izdomāt labāko stratēģiju, kā izkļūt no parādiem.
July 22, 2009, 2:19 pmJa Jūsu norādītais e-pasts ir reāls, tad varu Jums nosūtīt tabulu, kurā ievadīt visu informāciju par Jūsu kredītiem. Kad tas būs izdarīts, varēšu Jums kaut ko ieteikt.
cilvēciņš says:
Paldies par atbildi!Mans norādītais e-pasts ir reāls.Gaidīšu tabulu.
July 22, 2009, 2:44 pmGatis says:
Mani vairāk uztrauc alga. Ja parādniekam ir 3 īpašumi un alga, viss. Nekā vairāk nepieder. Kas ar darba algu? Saprotu, ka to pēc Maksātnespējas mlikuma jāieskaita jaunatvērtajā kontā, tāpat saprotu, ka ar 500Ls algu laikam neļaus dzīvot, likumā norādīts, ka pašam plānā jānorāda fiziskai personai veicamie ikmēneša maksājumi (163.p). Tātad vai var noteikt, ka no 500Ls algas paredzēts Ls 180 novirzīt administratoram, bet atlikušos 320Ls saņemt pašam?
July 28, 2009, 9:45 amEdgars Letinskis says:
Uzreiz no galvas neatceros to kārtību, kā jārēķina naudas, bet, man liekas, ka maksātnespējas likumā bija arī šis atrunāts (kas ir izdzīvošanai nepieciešamie līdzekļi, kurus nevar noņemt).
Vai skatījies maksātnespējas likumā?
http://www.edgarsletinskis.lv/wp-content/uploads/maksatnespejas_likums_01012008.pdf
http://www.edgarsletinskis.lv/wp-content/uploads/maksatnespejas_likums_01012008-groz-civilprocesaa.pdf
July 28, 2009, 1:00 pmSeg says:
Cilvēciņam ļoti gribētos pateikt, nesaistiet savu dzīves jēgu tikai ar kredītiem, Jūsu dzīvei ir pavisam cita jēga. Un nemociet sevi tik ļoti ar visas algas atdošanu. Kaut vai lai tā parādu piedziņa iet caur tiesu, Jums vismaz 50% tad no algas paliks, par ko dzīvot. Tas sliktākajā variantā, ja citas izejas nebūs. Lai ierosinātu maksātnespēju, šobrīd esot vajadzīgi Ls 540 mēnesī, un pirms tam vēl ļoti liela (priekš Jums) summa par maksātnespējas plānu. Tādu, kā Jūs, šobrīd ir pilna Latvija, esam jūgā līdz ausīm, bet tāda nu tā situācija ir. Turieties pretī dumjām domām par jēgu, Jums vēl būs laiks priecāties, noticiet tam.
July 29, 2009, 6:46 pmEdgaram. Vai es arī varētu palūgt tādu tabuliņu?
Edgars Letinskis says:
Seg – tabulu nosūtīju.
July 29, 2009, 6:58 pmŠobrīd maksātnespēja vairs jau nemaksā 540 Ls/mēnesī. Nu jau ir 1 minimālā mēnešalga.
Seg says:
Nē, nē, ne jau maksātnespēja. Ienākumi,kas tiesā jāpierāda. 180-pašam cilvēkam izdzīvošanai, 180-administratoram, ja vēl ir apgādājamais, tam arī, tad vēl kas tur jāsedz… Nu, tā vismaz saka, ka tiesā jāpierāda sava spēja segt ikmēneša maksājumus, tas ir pašam un administratoram. Precīzi nezināšu, jānokonsultējas ar juristu. Bet ar 269 latiem laikam nepietiks…
July 29, 2009, 7:06 pmEdgars Letinskis says:
OK
July 29, 2009, 7:16 pmTā varētu būt.
Viktors says:
Labdien! Sakiet ludzu Edgars,man ir daudz kreditsaistibas un es vairs nevaru neko nomaksat,man visi krediti pargaja uz kreditreformu,es paslaik esmu bez darba,ko man darit?
August 25, 2009, 9:47 amViktors says:
Ja vis aizies lidz tiesai,ko no manis vares piedzit?
August 25, 2009, 9:51 amEdgars Letinskis says:
Viktoram:
Ko darīt – aprakstīju šeit – http://www.edgarsletinskis.lv/2009/07/16/ko-darit-ja-nevar-maksat-kreditu-maksajumus/
Galvenais nenokariet galvu un meklējiet ienākumus.
Ko Jums var atņemt – Civilprocesa likuma 1.pielikumā ir uzskaitīts, ko Jums nevar atņemt (attiecīgi visu pārējo var atņemt).
Pievienoju saiti uz Civilprocesa likumu, brauciet zemāk līdz pirmajam pielikumam un tur viss ir skaisti uzrakstīts.
http://www.likumi.lv/doc.php?id=50500
Ja ir vēl jautājumi, tad droši jautājiet.
August 25, 2009, 10:31 amViktors says:
Labdien velreiz Edgar,man lieta tada,ka man visi krediti kurus es biju panemis,tiek nodoti uz creditreformu,un vini teica ka sniegs visu tiesa,ka man saja situacija darit?
August 26, 2009, 7:40 amEdgars Letinskis says:
Viktoram:
August 26, 2009, 10:38 amVai Jums ir šobrīd ko maksāt par saviem kredītiem?
Vai Jums ir ko maksāt par juristu pakalpojumiem, lai mēģinātu kautko strīdēties un bremzēt tiesu?
Ja nav, tad maksimums, ko Jūs variet izdarīt, ir – iet pie kreditoriem vai nujau pie Creditreformas un mēģināt viņus pārliecināt, ka tikko Jums parādīsies ienākumi, tā Jūs sāksiet maksāt.
Ja neizdodas pārliecināt, tad maksimums, ko viņi (tiesu izpildītāji) no Jums varēs paņemt, ir 50% no Jūsu oficiālajiem ienākumiem un citu mantu, kas Jums pieder, izņemot to, kas ir minēts Civilprocesa likuma 1.pielikumā.
Tas nav nekas patīkams, bet tas nav pasaules gals.
Tad kad, ieturot no Jūsu ienākumiem to, ko likums atļauj, būs dzēsušies Jūsu parādi, tad Jūs atkal būsiet brīvs cilvēks un varēsiet saņemt un baudīt visus savus ienākumus.
Un atcerieties, ka Jūs neesat vienīgais ar šādu situāciju.
Šobrīd Latvijā šādā situācijā ir vismaz 20000 cilvēku.
Viktors says:
Man pagaidan nav no ka maksat kreditus,es iestajos bezdarbniekos,un sanemu bezdarbnieku statusu,un vini man arij nevar piedavat darbu.Bet sakiet ludzu kur man jagrieazas lai pagaidam apturet procentus?Man ir jazvana uz Creditreformu?
August 26, 2009, 10:46 amEdgars Letinskis says:
Vispirms apzvaniet savus kreditorus un saprotiet, kur Jūs esiet, vai vēl pie viņiem, vai jau atdoti tālā, jā tālāk, tad lai dod jums precīzu nosaukumu uzņēmumam un viņu kontaktus.
August 26, 2009, 11:57 amTātad sāciet ar saviem kreditoriem un noskaidrojiet, kur Jūs atrodaties un attiecīgi ar to uzņēmumu tad arī runājiet.
Viktors says:
Visa lieta nodota kreditreforma,vini pasaka ka procentus nevar apturet,vai maksasat noteikta datuma, vai visu nosuta uz tiesu ,piedzit no manis visu naudu ar procentiem.
September 4, 2009, 8:54 amEdgars Letinskis says:
Situācija ir nepatīka, bet ļoti vienkārša.
September 6, 2009, 10:35 pmJautājums ir tajā, vai Jums ir ko maksāt, vai nav. Ja ir, tad labāk maksāt, ja nav, tad nav un maksāt nevariet. Otrs jautājums, vai Jums kaut kas pieder, ja jā, tad jādomā ko darīt, ja nē, tad jums neko nevar atņemt.
Es Jums ieteiktu uzrakstīt iesniegumu Creditreformai, kurā Jūs izklāsties esošo situāciju kapēc nemaksājiet (kad pazaudējāt ienākumus, kā plānojat tos atjaunot) un izklāstiet savu piedāvājumu, kad atsāksiet maksāt, vai, ja variet maksāt tikai daļu, tad uzrakstiet to.
Izklāstiet visu savu situāciju un lūdziet viņiem neiet uz tiesu, apturēt soda procentu aprēķināšanu un atļaut Jums sākt maksāt parādu, tiko Jūs atradīsiet ienākumus.
Šo iesniegumu nogādājiet Creditreformā un paprasiet, lai Jums uztaisa kopiju (variet kopiju paņemt pats līdzi) un parakstās par saņemšanu un uzraksta kurā datumā tas ir saņemts.
Šāds iesniegums Jums var palīdzēt nākotnē. Kad Creditreforma būs aizgājusi uz tiesu, jo ar to Jūs varēsiet tiesai parādīt, ka esiet centies laicīgi risināt situāciju.
Sliktākajā gadījumā, ja tas nepalīdzēs, tad kādu laiku zvērināts tiesu izpildītājs paņems daļu no Jūsu oficiālajiem ienākumiem līdz būs dzēsts viss Jūsu parāds.
Iepriekš jau rakstīju, kas ir tas, ko tiesu izpildītājs var un ko venar paņemt.
ieva says:
Sveiki!
Teikšu, interesants bloks un īpaši raksti par Fizisko personu maksātnespējas procesu un svētdienas rītā lika aizdomāties -> vai Latvijā vispār ir kāda fiziskā persona,kas izmanto šo iespēju ???
October 25, 2009, 12:10 pmEdgars Letinskis says:
Cik man zināms, tad šobrīd jau ir ierosināti ap 40 privātpersonu maksātnespējas procesi. Tos sāka aktīvāk ierosināt uzreiz pēc izmaiņām maksātnespējas likumā, kas samazināja procesa izmaksas 3 reizes.
October 25, 2009, 2:16 pmsoliste says:
Edgar,
kas sagatavo un iesniedz (kur?) dokumentus privatpersonu maksatnespejai?
November 2, 2009, 2:39 pmEdgars Letinskis says:
Soliste:
November 2, 2009, 2:53 pmSagatavo pati privātpersona (vai tās pilnvarots pārstāvis) un iesniedz tiesā (pēc dzīvesvietas deklarācijas).
izsole says:
Labdien! vai Jūs varētu sniegt konsultāciju, kā ir ar piespiedu nekustamā īpašuma izsolēm, ja es nopērku izsolē dzīvokli, bet tajā dzīvo īrnieks, kuram ir spēkā īres līgums ar iepriekšējo saimnieku, vai man kā jaunajai īpašniecei ir tiesības izlikt šo īrnieku no sava īpašuma vai arī man jāsūdz tiesā un jāgaida ilgs laiks, līdz tiesa atzīs īres līgumu par lauztu? nesaprotu šo procedūru.
November 12, 2009, 3:42 pmEdgars Letinskis says:
Izsole – lai precīzi atbildētu uz šo jautājumu, ir precīzi jāzin konkrētā situācija. Konkrētais īres līgums, konkrētais īrnieks, iepriekšējais īpašnieks.
Kopumā šādās situācijās var gadīties, ka iepriekšējie īrnieki viegli atbrīvo dzīvokli, bet var gadīties, ka nāksies ievērot dzīvojamo telpu īres likums. Šādā gadījumā Jums var nākties gadiem tiesāties.
Jāpiebilst, ka pēdējā laikā ar vien biežāk cilvēki, kuri nespēj maksāt savas saistības, speciāli noslēdz tādus īres līgumus, lai jaunajiem īpašniekiem būtu grūti izmantot šīs telpas. To dara, lai daļēji aizsargātu savas intereses un lai dzīvokļus padarītu neinteresantus priekš bankām un priekš cilvēkiem, kas piespiedu izsolēs vēlas iegādāties tos.
November 13, 2009, 1:24 pmsanta says:
Labdien,dzīvokļa īpašnieks vēlas pārdot savu īpašumu, bet tajā ir daklarēts tā radinieks, kurš reāli tur nadzīvo un nav zināms kur viņš ir. Kā jārīkojas dzīvokļa īpašniekam? Kas var anulēt deklarāciju un uz kāda pamata?
November 24, 2009, 11:01 amEdgars Letinskis says:
Santai:
November 24, 2009, 1:43 pmNeatceros uzreiz pareizi, ka sauc to iestādi, bet, lai izdeklarētu ārā, dzīvokļa īpašniekam jāgriežas tajā pašā iestādē, kur veic deklarēšanu un tur arī risina šo jautājumu par izdeklarēšanu.
Manuprāt nevajadzētu būt problēmām, lai dzīvokļa īpašnieks izdeklarētu nepiederošas personas ārā. Vienīgi, ja radinieks ir piedeklarējie uz īres līguma pamata un tagad nav pierādījumu, ka līgums lauzts.
Bet šos jautājumus vislabāk risināt tajā iestādē kur veic deklarēšanu.
santa says:
deklarēšanas iestāde īpašnieku sūta uz tiesu
November 25, 2009, 9:22 amEdgars Letinskis says:
Ļoti iespējams, ka tā arī ir, kā saka deklarēšanas iestāde.
November 25, 2009, 9:20 pmSīkāk neko nevarēšu Jums nokomentēt neredzot konkrētās situācijas dokumentāciju.
Iesaku Jums piezvanīt šajās lietās praktizējošam juristam – Kārlim Smiltniekam – 29287237, viņš gan arī, neredzot dokumentus, neko vairāk nepateiks.
Boriss says:
Sveiki! Palasījos visus saliktos rakstus un komentārus pie tiem. Patīkami, ka ir tāds cilvēks kā Tu, Edgar, kurš tomēr neliedz savu padomu citiem šajā brīdī.
December 13, 2009, 9:18 pmMan te radās tāds mazs jautājums. Izbūros cauri maksātnespējas likumam un arī komentāriem, bet neatradu mani interesējošu niansi. Likumā minēts, ka maksātnespējas ierosinātājam ir jāspēj nodrošināt ikmēneša atlīdzība administratoram, kā arī minimālās algas apjoms sev un katram no apgādāmajiem. Cik sapratu, tad pārējā summa tiek novirzīta saistību segšanai. Bet man ir viens liels BET. Šī summa ir noteikta, rēķinoties, ka persoan dzīvo Latvijā. Kas notiek ar tām personām, kuras dzīvo citur, bet tomēr grib godīgi segt savas saistības?
Piemēram, šeit Anglijā, man ir nepieciešama lielāka summa, lai varētu nodrošināt savai ģimenei dzīvošanu un iztiku. Pamatā tas saistīts ar to, ka īres maksas ir jūtami lielākas par Latvijas vidējo. Reāli man būtu nepieciešami aptuveni 250Ls uz cilvēku mēnesī. Vai šis faktors tiks ņemts vērā, aprēķinot reāli iespējamo summu, kuru katru mēnesi varēs novirzīt saistību dzēšanai?
Jau paldies iepriekš!
Edgars Letinskis says:
Borisam – parunājos ar juristu un kopā nonācām pie slēdziena, ka nav vēl īsti skaidras prakses šajā jautājuma.
December 14, 2009, 1:49 pmPrincipā vajadzētu būt tā, ka tiesa izlemj vai ienākumi ir gana pierādāmi un vai izdevumi ir samērīgi. Līdz ar to, vienīgais reālais ceļs, kā šo jautājumu pārbaudīt ir caur tiesu – jāraksta maksātnespējas pieteikums, jāiet uz tiesu un tad redzēs.
Boriss says:
Paldies, Edgar!
December 15, 2009, 12:32 amAtliek tad nu man tikai sagaidīt to brīdi, kad likumā ieviesīs arī normu par mājsaimniecību maksātnespēju. Pretējā gadījumā būs bezjēdzīgi iesākt maksānespējas procesu, bet 2us pavilkt nekādi nebūs iespējams.
Vai gadījumā Tev nav kaut kas smalkāk zināms par šī punkta virzību?
Edgars Letinskis says:
Varbūt esmu ko palaidis garām, bet pagaidām neesmu dzīrdējis pat ideju par to, ka taisās ieviest mājsaimniecību maksātnespēju.
December 15, 2009, 12:53 amDomāju, ka nav galīgi bezjēdzīgi rosināt maksātnespēju vienam, ja nevar abus laulātos pavilkt. Jo tādejādi var sakārto vismaz viena virtuvi un vismaz viņa algu paglābt no tiesu izpildītājiem.
Boriss says:
Precīzi nepateikšu, kur es šito ideju par mājsaimniecības bankrotu dzirdēju, bet tas bij krietnu laiku atpakaļ. Ja nemaldos, tad gada sākumā vai kaut kas tamlīdzīgs.
December 15, 2009, 9:37 pmVispār nav slikts arguments par to viena algas saglābšanu. Nebiju par tādu vidusceļu aizdomājies. Līdz šim bij, vai nu viens, vai nu otrs.
Turpinot par šo pašu. Kad kreditori ķerās klāt galvotājam? Uzreiz pēc maksātnespējas procesa pieteikuma, uzsākšanas vai kādā citā laikā?
Atvaino, ka šitā noberu ar jautājumiem, bet šie visi ir prakstiskas dabas, tāpēc nevienā likumā arī nav atrunāti…
Edgars Letinskis says:
Viena alga – te arī var būt dažādas taktikas. a) glābt to, kuram lielākā alga, b) glābt to, kuram lielāki oficiālie ienākumi, savukārt otram pāriet uz citiem legāliem veidiem, kā gūt ienākumus, tos pasargājot no tiesu izpildītāja
Kad kreditors ķeras klāt galvotājam – tas ir atkarīgs no kreditora. Bet arī šajā jautājumā ir jāizsver, vai tiešām tā ir problēma, ja kreditors ķerās klāt. Varbūt ka arī to var risināt.
Šis it kā nav Jūsu gadījums, bet vēl vienas pārdomas, kas nesen uzpeldēja par LV tiesu izpildītāju roku garumu ārvalstīs. Pēc likuma viņi var piedzīt jebkur, bet problēma ir tā, ka ar LV izpildrakstu ir jādodas uz konkrētās valsts tiesu, lai dabūtu tam vietējo apstiprinajumu (neatceros uzreiz kā pareizi sauca šo procesu/dokumentu) un to ne vienmēr dabū, vai arī šis process var ļoti ļoti ieilgt.
Daudz jautājumi – turpiniet jautāt, tad man ir uz ko atbildēt
December 16, 2009, 12:30 amAlex says:
Labdien,Edgar
January 11, 2010, 3:48 pmPaldies par Jūsu blogu,ļoti interesanti parunāt un palasīt par aktuālām lietām,jo LV šo kredītņēmēju ir pietiekoši daudz un šie maksājumu kavējumi aizvien pieaug.
Mans jautajums būtu tāds,ja mana alga pieļauj uzsākt maksātnespēju,tad kas notiek maksātnespējas procesa laikā,cik noprotu tad,administratoram min.alga,+pašam min.alga,bet kur paliek pārējā algas daļa,ja mana darba alga sastāda +/-1000Ls.
Paldies
Edgars Letinskis says:
Atbilde uz Alexa jautājumu.
January 11, 2010, 5:04 pmSastādot maksātnespējas pieteikumu, ir jāsastāda arī Mantas pārdošanas un kreditoru prasījumu dzēšanas plāns, kurā ir jāparedz kad un kā dzēsīsiet savas saistības, kā pārdosiet savus īpašumus, kā arī jāsaplāno savu ienākumi un izdevumi.
Pie izdevumiem var būt tādi izdevumi kā:
- Ģimenes izdevumi (uz katru apgādājamo personu jāplāno 1 minimālā mēnešalga)
- Dzīves vietas izdevumi
- Personīgie izdevumi
- Īpašuma uzturēšanas izdevumi
- Īpašuma pārdošanas sagatavošanas izdevumi
- Maksātnespējas procesa izdevumi
Viesiem šiem izdevumiem ir jābūt pamatotiem, par to vai tie ir pamatoti lems tiesa izskatot maksātnespējas pieteikumu.
Protams, ka te nevarēs sadzejot kaut kādus mistiskus izdevumus, jo tādā gadījumā tiesa noraidīs maksātnespējas pieteikumu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, katrai personai būs atšķirīgs darba algas sadalījums pa izmaksu pozīcijām.
Galvenais princips ir tāds, ka ir ienākumi, no tiem atņem pamatotos izdevumus un savukārt to, kas paliek pāri, novirza parādsaistību dzēšanai.
Alex says:
Paldies Edgar.Jā,bet cik tad lieli drīkst būt personīgie izdevumi?Vai pie šiem izdevumiem drīkst pieskaitīt arī dzīvokļa īri,jo kā nekā dzīvoklis,kurš tika ņemts kredītā ies zem izsoles āmura?
January 12, 2010, 3:09 pmEdgars Letinskis says:
Alexam:
Maksātnespējas likuma 155.pantā “Fiziskās personas mantas pārdošanas un kreditoru prasījumu apmierināšanas plāns”
ir aprakstīts kā jāsastāda iepriekš minētais plāns un kas viņā jāiekļauj.
155.panta 7)punktā minēts, ka jāiekļauj:
7) šai personai un tās apgādībā esošajām personām izmaksājamā ikmēneša naudas summa;
Kā arī:
(2) Ja ar fizisko personu kopā dzīvo tās apgādībā esošās personas, mājokļa, tajā skaitā par nodrošinājumu kalpojošā (ieķīlātā) mājokļa pārdošanu izsolē, ir iespējams atlikt līdz vienam gadam no šīs personas maksātnespējas procesa pasludināšanas dienas, lai sameklētu lētāku mājokli. Šāda iespēja paredzama fiziskās personas mantas pārdošanas un kreditoru prasījumu apmierināšanas plānā.
Līdz ar to, neviens Jums nevarēs atbildēt cik ir OK un cik vairs nav OK.
January 12, 2010, 6:33 pmKā jau teicu, tas būs tiesas subjektīvs lēmums, vai jūsu maksātnespējas pieteikumā minētās summas ir pamatotas vai nē.
Princips ir tāds, ka Jūs plānā paredzat izdevumus, kuri nepieciešami, lai Jūs un Jūsu apgādājamie varētu izdzīvot (ģimenes izdevumi (minimālā alga uz katru apgādājamo), mājokļa īre, komunālie, īpašuma uzturēšanas izdevumi, apdrošināšana, izsoles rīkošanas izdevumi). Tikmēr, kamēr mājokli neīrēsiet, tikmēr nav jāparedz īres izdevumi.
Ja rodas kādas izmaiņas pēc maksātnespējas procesa ierosināšanas, tad tās ir jāsaskaņo ar Jūsu maksātnespējas administratoru, kurš atkal subjektīvi nolems, kas ir pamatots un kas nav.
Ja esiet nopietni izlēmis ierosināt sev maksātnespēju, tad iesaku noalgot konsultantus, kuriem ir pieredze, kā sastādīt šādu plānu un kā panākt, lai tiesa ierosina procesu.
Alex says:
Paldies Edgar:)
January 14, 2010, 1:15 pmVija says:
Edgaram:
January 16, 2010, 5:17 pmLabdien, Edgar!
Ko vislabāk, būtu darīt IK, ja ir nodokļu parādi PVN virs 10t. un IIN virs 10t., bet pašlaik ir ļoti ierobežota maksātspēja? Maksātnespēja, bankrots, likvidācija, reorganizācija? Kas no tā visa būtu iespējams, mazāk sāpīgs (finansiāli)un no kā, veicot kādu no procesiem, Jūsuprāt, būtu jāsāk? Kādas būtu “izdevīgākā” procesa aptuvenās izmaksas? Mērķis – likvidēties, jo darbībai neredzu nākotnes attīstības iespējas.
Edgars Letinskis says:
Vijai:
January 18, 2010, 1:27 pmSaņēmu Jūsu jautājumu.
Man vajag mazliet laika, lai atsvaidzinātu IK jautājumu.
Atbildēšu, tikko būšu atsvaidzinājis.
turks says:
Labdien Edgar!
February 8, 2010, 4:59 pmMēs ar draugu dibinājam uzņēmumu 50/50, abi valdes locekļi un īpašnieki
Labajos gados uzņēmums, lai virzītos uz priekšu vajadzēja nedaudz apgrozāmos līdzekļus. Paņēmām overdraftu un tā sanāca kad es biju kā galvotājs….Pagāja laiks un es aizgāju no firmas, atsakoties (uzdāvinot kolēģim)
tagad firmai ir iekustināts mehānisms par maksātnespēju, un man atnāca vēstule no bankas par parādu atmaksu. Šī ziņa man izsita zemi zem kājām.
Nespēju vairs sakarīgi domāt. Ko? Kas? Un kā?
Edgars Letinskis says:
Labdien Turka k-gs!
February 8, 2010, 5:10 pmNeko iepriecinošu es Jums nevaru pateikt.
Šī ir tipiska neuzmanības kļūda, ko Jūs pielaidāt, Jūs tāds neesiet vienīgais.
Ja esiet galvojis, tad jāatbild.
Varbūt variet sarunāt ar draugu, lai viņš mantojumā ar firmu pārņem galvojumu?
Ja nē, tad, atkarībā no tā cik liela ir summa, jāiet jārunā ar banku par saistību atmaksas grafiku, lai viņi neprasa visu summu uzreiz, bet pamazām.
Ja summa ļoti liela un nevariet to nomaksāt, kā arī vienoties ar banku, tad, iespējams, Jums jādomā par privāto maksātnespēju.
Ja vairāk jautājumu, tad labāk zvaniet man.
turks says:
Kad un lidz cikiem var zvanīt?
February 8, 2010, 5:56 pmEdgars Letinskis says:
Variet zvanīt katru dienu, vēlams ne agrāk par 10:00 un ne vēlāk par 21:00.
February 8, 2010, 6:45 pmMaasinja says:
Labdien,
Vēlos noskaidrot, kā var ietekmēt fiziskas personas maksātnespējas procesu fakts, ka kreditors, pēc vairāku mēnešu klusēšanas kopš iesnieguma par MN procesa uzsāšanu, precizē parāda apjomu,kas ir pieaudzis dubultā, un liek izdarīt korekcijas plānā. Vai man ir kāda tiesības apstrīdēt saistību apjomu ( soda % apjomu ), un cik ilgā laikā ( vai likums to nosaka? ) man ir jāveic korekcijas?
June 30, 2010, 8:13 pmP.S. Nekādi neizdodas sazvanīt Smiltnieka k-gu, vai viņš vairs nekonsultē MN jautājumos?
Paldies!
Edgars Letinskis says:
Atbilde e-pastā.
July 9, 2010, 5:33 pmSandra says:
Sveiki, Edgar!
July 26, 2010, 3:22 pmman ir jautājums par ārzemnieka fiziskas personas maksātnespēju? tas ir vai varr Latvijā un uz kādiem nosacījumiem ierosināt fiz.personas maksātsnespēju, ar nosacījumu, ka fiz.persona ir ārvalstsnieks.Paldies.
Edgars Letinskis says:
Sandra:
July 26, 2010, 3:53 pmGodīgi sakot nezinu.
Par šo var pajautāt LAKrā http://www.lakra.lv.
aija says:
Esmu bezcerī ar maziem, bet kopsummā lieliem kredītiem.Agrāk, kad alga bija uz 800Ls varēju segt ikmēneša , turpat 400 Ls samaksu, bet valsts skolotājus atbrīvoja no algas, nu divos darbos kopā ir Ls 500- ikmēneša kredītmaksas Ls400….vairs nespēju maksāt- augusts + septembris bez līdzekļiem un iespējas maksāt…skatījos “privātās maksātnespējas pasludināšanu”…šis process arī man neder.Meklēju banku+aizdevēju, kurš varētu dzēst manas esošās saistības , kuras ir uz 8000Ls…un es tad šim aizdevējam godprātīgi kādus 5 gadus atmaksātu aizdevumu, cerot, ka tas būtu uz Ls200 mēnesī.Diemžēl mēneša garumā neko neesmu atradusi-visur atteikumi.Varbūt variet ko ieteikt???
August 9, 2010, 4:25 pmEdgars Letinskis says:
Nosūtīju Jums e-pastu.
August 9, 2010, 6:02 pminese says:
svieki,man ir četri kredīti,bet par vinjiem ir uzsākta krimināllieta,jo mani 2008gadā apkrāpa.ar trīs kredītiem vienojāmies,ka atmaksu veikshu pēc krimināllietas slēdziena,cik sapratu no policijas, tas cilveks ,kas mani apkrāpa ir atzinies.gaidu sledzienu no prokuratuuras.bet BIG iesudzēja mani tiesā,jo tas vinjiem neinteresē,ka ir uzzsākta kriminālieta,tagad man buus uz tiesu jaaierodās,parāda summa man ir 580ls,vai tieshaam vinji var konfisceet mantu,jo man nekas nepieder,dziivoju pagaidaam pie teva,kur esmu deklareejusies, esmu bezdarbniece,ko vispaar tiesa man var piespriest?
August 12, 2010, 10:48 pmEdgars Letinskis says:
Inesei:
August 13, 2010, 9:29 am1) Ja BIG kredīts arī ir radies krāpniecības rezultātā, tad es Jums ieteiktu aiziet uz Patērētāju tiesību aizsardzības centru – http://www.ptac.gov.lv , iespējams, ka viņi var Jums palīdzēt sarunās ar BIG.
2) Ja BIG vinnēs tiesā, tad tiesu izpildītājs būs tiesīgs piedzīt no jums tiesas atzīto summu. Tas nozīmē, ka tiesu izpildītājs likuma ietvaros drīkstēs paņemt naudu no Jūsu kontiem un, ja ar to nepietiks, tad pārdot Jūms piederošo mantu, kā arī ieturēt daļu no Jūsu ienākumiem, līdz tiks nodzēsts viss parāds.
Ko Jums var atņemt – Civilprocesa likuma 1.pielikumā ir uzskaitīts, ko Jums nevar atņemt (attiecīgi visu pārējo var atņemt).
Pievienoju saiti uz Civilprocesa likumu, brauciet zemāk līdz pirmajam pielikumam un tur viss ir skaisti uzrakstīts.
http://www.likumi.lv/doc.php?id=50500
BET, ja Jums nekas nepieder un Jūs dzīvojiet pie Tēva, tad Tēva mantu neviens nevar pārdot (ja vien Tēvs neskaitās galvotājs). Tas nozīmē, ka tiesu izpildītājs varēs gaidīt to brīdi, kad Jums parādīsies oficiāli ienākumi un tad daļu no tiem ieturēt, līdz būs dzēsta visa parāda summa.
Jāatzīmē, ka, ja nonāks līdz tam, ka tiesu izpildītājs ieradīsies Jūsu dzīvesvietā, tad viņam ir jādod skaidri saprast, kas Jums pieder un kas nē, lai viņš neķerās klāt tam, kas pieder Jūsu radiniekiem.
elīna says:
sveiki,nezinaaju,kam ,lai paprasa,atradu taadu saitu un luuk,mana probleema ir taada: oficiaali esmu baarene,jo mana maate ir gariigi slima un teevam ir cita gjimene,pameta mani,kad biju mazinja.vai es varu no teeva pieprasiit kautkaadus alimentus vai naudu,jo vinjs,nekad nav neko manaa muuzhaa iedevis,atbalsījis,vai maksājis, .VAI ES VARU VISPAR VINJAM KAUTKO PRASIIT?
August 17, 2010, 6:00 pmEdgars Letinskis says:
Elīnai
August 17, 2010, 11:50 pmTeikšu godīgi – par paternitātes pierādīšanas un alimentu jautājumiem es neko nezinu.